Martijn Padding (Amsterdam, 1956) studeerde compositie bij Louis Andriessen en muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Thans is hij docent en hoofd van de compositieafdeling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Padding heeft een fascinatie voor helderheid en tegenstellingen tussen het logische en het onlogische. In zijn werk zoekt hij de listigheid in plaats van het grote gebaar.
Hoewel zijn stukken vaak een muzikaal technisch uitgangspunt hebben, is in toenemende mate een theatraal element in zijn werk aanwezig. In zijn recente werk staan zijn kenmerkende hoekigheid en kernachtige harmonisch gestructureerde taal minder op devoorgrond.

Padding’s oeuvre reikt van werken voor een solo-instrument tot grootschalige composities voor orkest en muziektheater. Zijn compositorische esthetiek sluit elke hiërarchische relatie binnen de muziek uit, bijvoorbeeld tussen modernistische en experimentele elementen, invloeden uit de populaire cultuur en in de geschiedenis gewortelde doctrines.

Paddings composities worden door vele vooraanstaande ensembles, solisten en orkesten wereldwijd uitgevoerd. In 2014 ging de opera Laika gecomponeerd op verzoek van Pierre Audi op een libretto van P.F Thomése en in regie van kunstenaar Aernout Mik in premiere tijdens het Holland Festival. In 2015 schreef hij het afscheidswerk ‘Ick seg adieu’ in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest bij het vertrek van Mariss Jansons.

Tevens maakte Padding jarenlang radiodocumentaires en was hij geruime tijd pianist begeleider van de gezelschappen moderne dans geleid door Krisztina de Châtel en Beppie Blankert.

In 2009 won Padding de Unesco prijs (international rostrum of composers) met zijn First Harmonium Concerto geschreven voor Dirk Luimes en orkest de Ereprijs. In 2011 ontving hij de Edison Klassiek voor de Asko|Schönberg cd opname van zijn ‘Three Concerti’ en in 2016  de Johan Wagenaar prijs voor zijn gehele oeuvre. Onlangs voltooide hij Softly Bouncing voor het Concertgebouw Orkest en thans werkt hij aan een nieuwe compositie voor het Rotterdams Filharmonisch Orkest en is een nieuwe theatervoorstelling met de schrijver P.F Thomese in voorbereiding.